Tensta Gospel Choir är den första och äldsta av gospelkörerna i Tenstakyrkans omfattande körverksamhet.

Tensta Gospel Choir bildades 1996 som ett integrationsprojekt och för att skapa en fristad för ungdomar i Tensta och som ett samarbetsprojekt med bl.a. Tenstakyrkans Missionsförsamling och Spånga Blåband som huvudmän. Ungdomar med rötter från hela världen kom att utgöra deltagarna i Tensta Gospel Choir och det har varit och är kännetecknande för körens hela historia - där mångfald och gemenskap är en grundläggande del av budskapet som förmedlas i sången och upplevelsen av körens musik.

fotograf: Olof Ringmar

Musiken finner sina rötter i traditionell gospel, soul, R&B och nyare gospelmusik, många kända svenska artister kommer från kören och Tensta Gospel Choir är i sig självt en uppskattad aktör på den svenska musikscenen.

Kom till kyrkan och upplev något av den bästa gospelmusiken som Sverige erbjuder, genom gospelverksamheten som Tensta Gospel erbjuder!

För mer information och för att kontakta Tensta GospelChoir, besök: