Vi tror på en verklig Gud

Vår erfarenhet är att Gud finns, kommunicerar med oss människor och det tydligaste sättet Gud talar till oss menar vi är; genom att uppenbara sig som en av oss, i Jesus från Nasaret.

Vi tror vidare att Gud vill ha en gemenskap med alla människor och att den gemenskapen har som mål att bygga en gemenskap mellan människor från alla sorters bakgrund i vår värld och att organisationsformen för det är den kristna församlingen.

Vi är skapade för gemenskap med Gud

Grunden för den kristna tron är att Gud skapade människan till sin avbild, jorden som vårt hem att förvalta och för att leva i gemenskap med Gud. Att den gemenskapen med Gud är bruten; att vi människor lever i en brusten värld där gott och ont, skönhet och förstörelse, liv och död, mörker och ljus existerar sida vid sida och där vi måste återfå den gemenskap med Gud vi skapades för.

Jesus är vägen till Gud

När de som levde med Jesus, hörde hans ord, såg kraften i undren han gjorde, kärleken han visade brustna människor - när de skulle berätta om vem han var så sa de att han var Guds levande ord, det som skapat universum, den vackra naturen vi lever i och oss människor. Detta Guds levande ord blev människa och bodde bland oss.

Att, i honom var livet och när vi tar emot Jesus i våra hjärtan, så tar vi emot livet från och gemenskapen med Gud. När Jesus skall beskriva vem han är och vad hans roll i världen är, så säger han:

"Ty, så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad, utan ha evigt liv" - Johannesevangeliet 3:16

Bibeln är Guds budskap till oss

Bibeln har alltid haft en central roll i den kristna kyrkan. Den är berättelserna om hur Gud visar sig för och talar med människor genom flera tusen år. Viktigast av allt är att den innehåller ögonvittnesskildringarna av Jesus liv, ord och gärningar.

Kyrkans tro är att Bibeln inte enbart är människors berättelser, utan ord som också är inspirerade och som gavs av författare som var ledda av Guds Ande. Där Gud talat genom profeter, drömmar, syner och slutligen genom att komma och tala till oss genom Jesus Kristus.